اخبار > بررسی مشکلات اقتصادی فعلی در کشور و بحث پرداخت یارانه توسط عضو هیات علمی دانشگاه مازندران



  چاپ        ارسال به دوست

در گفت‌وگو با خبرگزاری علم و فناوری مازندران مطرح شد:

بررسی مشکلات اقتصادی فعلی در کشور و بحث پرداخت یارانه توسط عضو هیات علمی دانشگاه مازندران

 

 

 

 

 

در گفت‌وگو با خبرگزاری علم و فناوری مازندران مطرح شد:

بررسی مشکلات اقتصادی فعلی در کشور و بحث پرداخت یارانه توسط عضو هیات علمی دانشگاه مازندران

       به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر یوسف محنت‌فر عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری علم و فناوری مازندران، به بررسی مشکلات اقتصادی فعلی در کشور و بحث پرداخت یارانه پرداخت.

        متن کامل این گفت‌وگو را در زیر مشاهده می‌کنید.

پرداخت یارانه سوم قانون‌مند شود/ طرح دریافت مالیات بر خرید و فروش سکه و ارز در کشور عملیاتی شود

       عضو هیات علمی دانشگاه مازندران، گفت: دولت، بخشی از منابع تامین یارانه را می‌تواند از مالیات بر خرید و فروش ارز مالیات بر خانه‌های خالی و امثال آن تامین کند.

       دکتر یوسف محنت‌فر در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار علم و فناوری استان مازندران در ارتباط با مشکلات اقتصادی فعلی در کشور و بحث پرداخت یارانه، اظهار کرد: موضوعات اقتصادی به تئوری‌ها و عقاید اقتصاددانان برمی‌گردد.

       وی تصریح کرد: اگر لایحه‌ای از سوی دولت و طرحی از جانب مجلس در زمینه اقتصادی مطرح شود، به عقاید و اهداف آرمان‌های دولت و مجلس بستگی دارد. طی 200 سال ظهور علم اقتصاد، مطالب و روش‌های زیادی برای توزیع و توصیف مکانیزم عملکرد اقتصاد در جامعه و هر کشوری به روش‌های مختلفی وجود داشته و بیشتر بر نحوه توزیع درآمدها بحث بوده است.

       وی یادآور شد: در ارتباط با چگونگی بحث درآمد در کشورها، بحث‌های زیادی شده است و نسبت به این موضوع تاکید ویژه‌ای متناسب با نیاز کشورها انجام شده است.

       این استاد اقتصاد در دانشگاه مازندران، خاطرنشان کرد: بحث رقابتی‌بودن بازارها از دیدگاه آدام اسمیت در اقتصاد رواج پیدا کرده و مکتب دیگری که در مقابل دیدگاه آدام اسمیت بحث شده، موضوع آزاد گذاشتن اقتصاد و تمایل ذاتی آن به سمت آزادی اقتصادی و در نهایت بحث‌های متناسب آن است. که در حال حاضر هم مورد بحث و گفتمان می‌باشد.

       وی اضافه کرد: یکی از اقدامات دولت‌ها، اتخاذ سیاست‌های مناسبی است که نابرابری‌های موجود در جامعه را کاهش دهند و زمینه عدالت اقتصادی را فراهم کنند. اقتصاد را می‌توان یک کیک بزرگی تعریف کرد. ثروت و منابع درآمدی کشور، یک کیک اقتصادی است و در هر کشوری الزاما باید سیاست‌ها طوری تدوین شود که سهم هر قشر از کیک اقتصادی مناسب و متناسب باشد.

       وی خاطرنشان کرد: همه کسانی که بنا دارند از کیک اقتصادی دولت بهره‌مند شوند، به دنبال دریافت برش مناسب و بیشتری از این کیک اقتصادی کشور هستند و این موضوع مدنظر دولت‌ها باید قرار گیرد که عدالت در توزیع درآمدهای دولتی باید لحاظ شود تا افشار آسیب‌پذیر جامعه دچار مشکل و کمبود منابع مالی نشوند.

       عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران ادامه داد: برای اینکه کیک اقتصادی دولت بزرگ و بزرگ‌تر شود، باید نسبت به بهره‌وری بالا و کار موثر، رشد فناوری، تولید، ارزش افزوده و در نهایت، افزایش تولید ملی آن هم در عمل با کار و تلاش مضاعف، برنامه‌ریزی جدی شود.

       وی ادامه داد: دولت‌ها در سیاست‌گذاری‌ها برای توسعه اقتصادی باید برنامه مدونی و چشم انداز مناسب در زمینه رشد اقتصادی داشته باشند تا کیک اقتصادی‌شان پرزرق و برق و قابل دست‌یابی برای همه افراد باشد.

ضرورت پرداخت یارانه در کشور

       دکتر محنت‌فر در ارتباط با پرداخت یارانه‌ها افزود: مساله پرداخت یارانه در اقتصاد ما برای اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد یک ضرورت است و کسی مخالفتی با این مساله ندارد. در اقتصاد، همه یارانه‌ها را قبول داریم و برای کمک به معیشت مردم و تامین زندگی روزمره، باید یارانه پرداخت شود. اما این پرداختی‌ها الزاما باید هدفمند و مشروط باشد.

شفافیت در تامین منابع یارانه

       عضو هیات علمی دانشگاه مازندران ادامه داد: در پرداخت یارانه باید جامعه هدف و اهداف مورد نظر را به خوبی ترسیم کرده و از طرفی منابع تامین یارانه باید کاملا روشن، مشخص و عملی باشد.

       وی اضافه کرد: در دولت نهم و دهم، طرح پرداخت یارانه نقدی به آحاد مردم داده شده است، در حال حاضر نزدیک به سه هزار و 500 میلیارد تومان یارانه 45 هزارتومانی بین آحاد مختلف مردم توزیع می‌شود که بار مالی بسیار سنگینی برای کشور دارد. در پرداخت یارانه اما و اگرهای زیادی وجود داشته و در حال حاضر هم این مباحث وجود دارد که آیا افراد مستحق از این یارانه برخوردار هستند یا خیر؟ چرا برخی از افرادی که مستحق و نیازمند دریافت یارانه هستند از این سهم تعیین شده دولت برخوردار نیستند؟ البته در قانون بودجه‌های سال بعد مقرر شده بود که نسبت به حذف دهک‌های بالای جامعه از پرداخت یارانه اقدام شود. این موضوع در کشور می‌توانست سریع‌تر انجام شود.

       وی خاطر نشان کرد: کم ‌بودن مقدار یارانه یک بحث جدی است، در سال 98 به دلیل افزایش قیمت بنزین، یک یارانه معیشتی به تعدادی از مردم ایران پرداخت شده که تا آنجایی که بنده اطلاع دارم، 30هزار میلیاردریال ماهیانه این مبلغ یارانه به مردم پرداخت می‌شود، این میزان هم برای دولت بار مالی بسیار زیادی دارد. به‌نظر بنده بهتر آن بود این میزان پرداختی را صرف زیر ساخت‌های حمل و نقل می‌کردیم که از مشکلات زیادی رنج می‌برد.

پرداخت یارانه معیشتی سوم

       عضو هیات علمی دانشگاه مازندران ادامه داد: در سال 99 بحث معیشت سوم توسط مجلس مطرح شده که بنا است جامعه هدف 60 میلیون نفری را تحت پوشش قرار دهد، مهم‌ترین موضوع مهم، بحث تامین اعتبارات این یارانه است که اگر تامین این میزان یارانه اساسی و اصولی و شفاف نباشد، زمینه کسری بودجه در اقتصاد را در سال ۹۹ فراهم می‌کند.

احتیاط در پرداخت یارانه سوم

       وی خاطرنشان کرد: با عدم تدارک تامین منابع یارانه، زمینه افزایش بار مالی دولت فراهم می‌شود که زمینه افزایش بدهی‌ها دولت را فراهم می‌کند.

       این کارشناسی اقتصادی اعلام کرد: در شرایط حاضر و با توجه به مشکلات ناشی از کرونا، طرحی که زمینه کمک به معیشت مردم را فراهم کند، قابل تقدیر و ستایش است. اما نکته این است که پرداخت یارانه، کار ساده‌ای است، اما تامین منابع بسیار مشکل است و اقتصاد را با چالش رو برو می‌کند.

       دکتر محنت‌فر اضافه کرد: شرایط سخت اقتصادی متفاوتی برای دولت به وجود آمده که نیاز است مجلس و دولت، تعامل و تبادل‌نظر کارشناسی با هم داشته باشند که راه‌های تامین کمک معیشتی سوم را به صورت شفاف روشن و مشخص کنند.

تاکید بر پرداخت یارانه

       وی ادامه داد: تا 15 آذر ماه، دولت باید لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند و واقعیت این است که تامین این اعتبار برای دولت و اقتصاد کشور بسیار سخت است.

       این استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: درخواست من از دولت و مجلس این است که پرداخت یارانه‌ها را در قالب بودجه سال 1400 مشخص کنند تا برای دولت فعلی و دولت آینده دچار مشکل نشوند.

       این استاد اقتصاد یادآور شد: پرداخت یارانه معیشت سوم اولا باید قانون‌مند بوده و در ثانی منابع و اعتبار مالی آن هم به صورت مشخص دیده و تعریف شود، نکته اینجاست که اگر مجلس بنا دارد دولت را مکلف به پرداخت یارانه معیشتی به صورت کالایی یا نقدی کند، منابع تامین یارانه به صورت شفاف مشخص باشد.

پرداخت یارانه کالایی

       وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط رکودی که در اقتصاد حاکم است و دولت منابع لازم را در اختیار ندارد، به نظر می‌رسد که پرداخت یارانه به صورت کالا آن هم با تعریف و دقت لازم موثرتر است در کنار این موضوع بحث هدف‌مندی در تامین کالا هم باید مد نظر قرار گیرد.

       محنت‌فر ادامه داد: پرداخت یارانه نقدی هم کسری بودجه دولت را زیاد می‌کند و هم باعث تورم می‌شود که پیشنهاد مشخص بنده این است که با شفاف‌شدن محل تامین یارانه به صورت کالایی در اختیار اقشار مختلف مردم قرار گیرد که فشار مضاعف به منابع اعتباری کشور را فراهم نکند.

روش‌هایی که دولت می‌تواند کسب درآمد کند

       وی اضافه کرد: دولت می‌تواند نیازمندی‌های اعتباری به یارانه یا معیشت سوم را از مالیات بر درآمد، عوارض گمرکی، مالیات بر خانه‌های خالی، افزایش حق انتقال پول، مالیات بر خرید و فروش خودرو و مالیات بر خرید و فروش سکه و ارز قابل تامین است.

        استاد اقتصاد دانشگاه مازندران یادآور شد: در این شرایط اقتصادی، میزان پرداختی‌های پایان سال 99 نیز برای دولت مهم است، تامین اعتبارات پایان سال باید کاملا مورد بررسی دقیق کار شناسی قرار گیرد، نکته مهم آن است که هر هزینه‌ای که مد نظر مجلس و دولت بوده برای هر منظور و برای هر هدفی باید اول تامین اعتبار شود و منابع تامین اعتبار آن هم کاملا شفاف مشخص شود.

       وی در پایان گفت: کرونا مشکلات فراوانی در حوزه اقتصاد ایجاد کرده و ناخواسته بار مالی زیادی برای دولت بوجود آورده است که دولت به تنهایی توان تامین و انجام این هزینه‌ها را ندارد. در این شرایط همه باید به دولت کمک کنند تا از این پیچ خطرناک که همه بخش‌های اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار داده است عبور کند.

 

روابط عمومی دانشگاه مازندران

امور رسانه‌های گروهی


١٠:٣١ - شنبه ١ آذر ١٣٩٩    /    شماره : ٢٧١٤٦    /    تعداد نمایش : ٢٩٧